Klubbflyene
Gauldal Seilflyklubb har i dag to klubbfly som vi bruker til blant annet utdanning av nye piloter. Man kan også bruke disse flyene til turflyging rundt om i landet, samt til enkel fotoflyging. Men det mange seilflypiloter velger å gjøre er å fly uten motor og stige til værs i disse fine flyene.
Scheibe SF-28A Tandemfalke
SF-28 Tandemfalke (regnr.: LN-GAT) er et tyskprodusert motorseilfly som ble utviklet av Egon Scheibe i 1970, og fløy for første gang i mai neste år. Man valgte å gå bort fra side-ved-side konfigurasjonen på denne modellen, og man plasserte setene i en tandem-konfigurasjon. Dette førte til at flyet fikk bedre ytelser og er den dag i dag et meget bra seilfly i forhold til alderen. Se vårt fly i aksjon i Trønderbladets film.
Tenkiske spesifikasjoner:
- Mannskap: 1 person
- Kapasitet: 2 personer
- Lengde: 8.1 m
- Vingespenn: 16.3 m
- Høyde: 1.55 m
- Egenvekt: 410 kg (904 lb)
- Max takeoff vekt: 610 kg (1,345 lb)
- Motor: 1 × Limbach SL 1700 4-cyl., 49 kW (66 hp)
Ytelser
- Maximal hastighet:180 km/h (indikert flyfart)
- Rekkevidde:520 km (323 mi; 281 nmi)
- Topphøyde:5,000 m
- Beste glidetall:26:1 (m) ved 85 km/h
- Minste synk: -0.9 m/s ved 69 km/h
Aerotechnik L-13SL Vivat
Aerotechnik L-13SL Vivat (regnr.: LN-GAW) er et utmerket motorseilfly som ble produsert og utviklet i Tjekkia på 1990-tallet, og flyet ble en videreutvikling av L-13 Blanik. I ettertid, skulle det vise seg at både Vivat og Blanik ble gode seilfly, og at Vivat ble et fly som egnet seg godt til å fly lengre turer mellom flyplasser. Vingene, vingebjelken og bakre flykropp på Vivat ble videreutviklet og styrket fra forgjengeren Blanik, og fremre flykropp ble modifisert til å huse en romslig side-ved-side cockpit og en motor i front. I dag er over 150 Vivat-motoseilfly operative verden over. Vårt fly er utstyrt med strobe- og navigasjonslys (lanterner) slik at flyet er godt synlig på sene sommerkvelder.